Gå aldrig hungrig

Att bryta tillbaka när man märker att saker går snett. 

Det är bland annat vad TankaSmart handlar om. Det är VIKTIGT. Speciellt när det gäller maten. Se till att du inte är hungrig. För vad händer när du är hungrig? Jo, ditt blodsocker sjunker kraftigt och hjärnan får signaler om att hitta något att äta SNABBT. I samma veva förlorar ditt rationella, förnuftiga jag omdömet vad gäller bra och mindre bra mat. Vanligtvis skulle jag inte ens överväga att köpa färdig, fryst pizza på ICA. Gissa vad som hamnade i min inköpskorg idag…? Jag tror att det är tredje gången på kort tid som jag har gjort just det. Den första pizzan åt jag (delade med maken dock).

De andra två hamnade i frysen hemma i stället. Därför att pizza, i synnerhet den fabriksproducerade frysta ”pappskivan”, är något som jag valt bort för länge sedan eftersom den inte tillför någon vettig näring alls. När man är så där hungrig, så tror man inte att den maten man har hemma ska räcka till.

Vi hade lite hemmagjord, god lasagne i kylen från igår som vi värmde i rasande fart. Och så blandade vi ruccola, grön sallad, tomater och paprika och ringlade lite olivolja på. Jag var så desperat att jag brände mig på tungan och i gommen eftersom jag inte kunde vänta. Efter några minuter kände jag hur ett lugn spred sig i kroppen. Pizzan låg fortfarande kvar på bänken. Jag hade glömt den.

Nu är det är dags att bryta trenden eftersom jag inte tänker fylla frysen med fler pizzor. I en timme har jag gått igenom i huvudet vilken mat som får mig att må bra och hur jag ska planera för att inte hamna i ”snabbmatsträsket” så lätt. Ser redan fram emot frukosten i morgon bitti. Om jag inte är ute och reser så är det fruktsallad som står på menyn varje morgon. Då mår jag som bäst.

Här är den. Det är 1 skivad banan, ½ tärnat äpple och dito apelsin, blåbär, 1 ts krossade linfrön, 1 ts psylliumfrön, 5 valnötter, 3-4 matskedar Keso (Cottage Cheese), och 3-4 matskedar hallonyoghurt. Toppa gärna med lite kanel. MUMS! Du får i dig en fin balans av kolhydrater, (bra för hjärnan), vitaminer, antioxidanter, fibrer, fett (Bland annat Omega3 från nötter och krossade linfrön) och protein. (Keso är en utmärkt proteinkälla.)

Ett tips:  Gör klart fruktsalladen innan du går och duschar. Det tar bara 5-6 minuter och känns som en trevlig överraskning när du kommer tillbaka.

Det här inlägget postades i Smart mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *